کفشی برای پرواز

یک دونده وقتی 5 کیلومتر می دود، حدود 5400 بار به زمین پا می کوبد و در این فرآیند، معادل وزن 1200 تن نیرو به پایش وارد می کند. خوب ، اگر این فشار به طور مساوی و یکسان در هر گام تقسیم می شد ، مشکل زیادی به وجود نمی آمد ؛ اما شرایط دونده که در تمام طول مسیر یکسان نیست.
هنگامی که او خسته می شود، پایش سخت تر به زمین برخورد می کند و در نتیجه فشار بیشتری به پا وارد می شود. همین طور است وقتی او در مسیری ناهموار حرکت می کند.
در چنین مسیری فشارهای بیشتری نسبت به یک جاده هموار یا پیست مخصوص دو و میدانی به پا وارد می شود. به همین خاطر بیش از 3سال است پژوهشگران شرکتهای بزرگ ورزشی مانند آدیداس ، تحقیقات خود را برای یافتن فناوری های جدیدی متمرکز کرده اند تا بتوانند کفشی هوشمند طراحی کنند با قابلیت انطباق برشرایط مسیر و دونده.
ایده آنها به این صورت بود که مجموعه ای از مواد هوشمند و قابل کنترل ، بدنه کفش را تشکیل دهند و حسگرها یا به طور خودکار، وضعیت دونده و مسیر را بررسی می کنند تا در شرایط مختلف ، بهترین واسطه میان کف پای دونده و سطح زمین را ایجاد کنند.
در نهایت ، راه حل آنها در کفش جدید آدیداس ظهور پیدا کرد؛ آدیداس یک. وقتی پاشنه کفش آدیداس یک به زمین برخورد می کند، یک حسگر مغناطیسی مقدار فشار وارد شده به کف پا را اندازه گیری می کند و مقدار را به یک ریزتراشه الکترونیکی می فرستد.
این ریزتراشه ، براساس مدلی که از شرایط دونده ، محیط و نوع مسیر برایش تعریف شده ، نسبت به نرمی یا سفتی کف کفش تصمیم می گیرد و دستورات لازم را به مواد هوشمند می دهد. در اینجا، یک موتور کوچک ، یک کابل محکم و ظریف را کوتاه و بلند می کند.
این کابل که به کف پلاستیکی کفش متصل است ، انعطاف پذیری یا سفتی کف کفش را با کشیدن یا شل کردن آن تنظیم می کند و فقط در چند ثانیه همه چیز درست می شود، گویی که در هوا پرواز می کنید.
این کفش تا ماه آینده به بازار عرضه می شود. فقط باید خودتان را برای قیمت 200 هزار تومانی آن آماده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد