یک فیزیکدان برای تحقیقات مذهبی بزرگترین جایزه مالی جهان را گرفت

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۳/۱۲/۲۲‬ خارجی. علمی. تاونز. نوبل. جایزه "چارلز هارد تاونز" برنده سابق جایزه نوبل در رشته فیزیک، بخاطر ایجاد تفاهم بیشتر میان علم و مذهب، برنده بزرگترین جایزه مالی دنیا شد. به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، این مبتکر "لیزر" جایزه "تمپلتون" را به ارزش یک و نیم میلیون دلار دریافت کرد. این جایزه که به نوبل مذهبی شهرت دارد، به کسانی اعطا می‌شود که ارتقای معنویت را ترغیب می‌کنند. به گفته "جین لیتل" خبرنگار بی‌بی‌سی در امور مذهبی، آقای تاونز در سال ‪ ۱۹۶۴(‬همراه دو فیزیکدان روس) بخاطر پژوهش در زمینه الکترونیک کوانتومی برنده جایزه نوبل فیزیک شد. این دانشمند آمریکایی که ‪ ۸۸‬سال سن دارد، تحقیقات نظامی‌اش را در خلال جنگ جهانی دوم با کار روی سیستم‌های رادار بمب افکنها پی گرفت. تلاش‌های وی برای تولید موج‌های کوتاه‌تر به تکوین فناوری "میزر" و سپس "لیزر" انجامید. هر چند اکنون نام آقای تاونز در محافل علمی با احترام ذکر می‌شود، اما در آن زمان ابتدا بخاطر باورهای مسیحی‌اش به سردی از وی استقبال شد. ‪ ۵۰‬سال پیش او یک مقاله علمی منتشر کرد که کلیات دیدگاه‌هایش را درباره این که علم و مذهب ارتباط نزدیکی دارند، بیان می‌کرد. ارتباط علم و مذهب از آن زمان (بخصوص در زمینه‌هایی مانند مکانیک کوانتومی) با تنش کمتری همراه بوده است. وی چنین استدلال می‌کند که برای اثبات یک پدیده، باید مجموعه‌ای از مفروضات کلی داشت که خود آنها را نمی‌توان اثبات کرد. آقای تاونز می‌گوید: "هیچ چیز مطلقا اثبات نشده است. پدیده‌های جالبی در علم و مذهب وجود دارد که از مشاهده، فرضیات متفکرانه، ایمان و منطق ما نشات می‌گیرند." آقای تاونز هنگام دریافت جایزه خود گفت: بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که علم دربرگیرنده ایمان است و کماکان رازهای ژرفی، بخصوص در حوزه آگاهی هست که باید کشف کرد. آقای تاونز افزود: بسیار بعید است که وجود حیات و بشریت "کاملا تصادفی" باشد. جایزه تمپلتون را یک انسان دوست ثروتمند به نام "سر جان تمپلتون" در سال ‪ ۱۹۷۲‬برای تشویق تحقیقاتی بنیان نهاد که به پیشرفت و کشف مذهبی می انجامد. برندگان اخیر این جایزه همگی دانشمند بوده‌اند، اما در گذشته افرادی نظیر "آلکساندر سولژنیتسین" نویسنده روس، "بیلی گراهام" احیاگر مذهبی در آمریکا و "مادر ترزا" انسان دوست فقید، این جایزه را دریافت کرده‌اند. آقای تاونز قصد دارد تا بخش زیادی جایزه خود را به موسسات مذهبی اهدا کند.

روح در تلویزیون خانه یک انگلیسی

جام جم آنلاین: یک زن انگلیسی ادعا کرد توسط فرزند 18 ماهه اش در تلویزیون منزلشان یک روح پیدا کرده است. به گزارش روزنامه سان، تریسی تیلور از کودک 18 ماهه اش فیت ، که در حال دست کشیدن به صفحه تلویزیون بود عکس می گیرد اما پس از آنکه عکس را چاپ می کند می بیند که تصویر مرموزی بر صفحه تلویزیون نقش بسته است.
تیلور قسم می خورد که در لحظه عکس گرفتن ، تلویزیون خاموش بوده است و او یقیقن دارد که این تصویر مرموز متعلق به یک روح تلویزیونی است.
از این عجیب تر اینکه تیلور می گوید دختر هیجده ماهه اش با این روح ارتباط دارد چرا که وقتی عکس را دیده گفته است: ” این بن است“.
تریسی از محله لور اینس ویگان معتقد است که باید درک آکورا شکارچی روح را به خانه فرابخواند تا این روح را از درون تلویزیون و خانه آنها بیرون کند.
شنبه 17 تیر ماه 1385

مبلغ بیچاره ابلیس

یک شیطان پرست آمریکایی به آتش زدن ۲۶ کلیسا در مدت ۵ سال اعتراف کرد. این مرد ۳۸ ساله که خود را مبلغ ابلیس معرفی میکند  گفته که برای این عمل خود از شیطان دستور گرفته . دادگاه ایالت ایندیاناپولیس او را به ۴۵ سال زندان محکوم کرد.

همشهری .

یک نکته جالب : به نظر شما این مرد واقعا از شیطان دستور گرفته ؟

 

طرح‌های آمریکا برای تولید تسلیحات غیرمتعارف

(خبرگزاری ایسنا 27/10/83)

شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا طرح‌های تولید تسلیحات غیرمتعارف را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس گزارش این شبکه ارتش آمریکا طرحی را برای تولید "بمب همجنس‌گرایی" در دست بررسی داشته است. بر اساس اسناد، قرار بود این بمب، سربازان دشمن را از لحاظ جنسی نسبت به همقطاران خود "مقاومت ناپذیر" کند. تسلیحات دیگری که هرگز ساخته نشده‌اند، از جمله شامل سلاحی می‌شود که سربازان دشمن را با بوی بد دهانشان متمایز می‌کند تا براحتی قابل شناسایی شوند. وزارت دفاع آمریکا، سلاح‌های شیمیایی مختلفی را در دست بررسی داشت که مرگبار نبودند اما برای برهم ریختن نظم و روحیه ارتش دشمن به کار می‌آمدند. این طرح‌ها در سال 1374 برای یک پروژه شش ساله با هزینه هفت و نیم میلیون دلار تهیه شدند اما هرگز پیگیری نشدند. آزمایشگاه رایت متعلق به نیروی هوایی آمریکا در شهر دیتون، واقع در ایالت اوهایو، از پنتاگون خواسته بود تا بودجه پژوهش درباره برخی مواد شیمیایی را تامین کند که آنها را "ایذایی، آزارنده و برانگیزنده وجوه ناپسند در افراد" توصیف می‌کرد. به تازگی گروه موسوم به "پروژه سان‌شاین" که بر تحقیقات در زمینه سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک نظارت می‌کند، توانست این اسناد را با استناد به قانون آزادی دسترسی به اطلاعات، به دست بیاورد. به گزارش بی‌بی‌سی در طراحی سلاحی که "بمب عشق" نامیده می‌شد، استفاده از یک ماده شیمیایی شهوت‌زا مورد نظر بود که رفتارهای همجنس‌گرایانه را به طور گسترده‌ای در میان سربازان بر می‌انگیزد تا به آنچه نظامیان یک ضربه "ناگوار اما کاملا غیرمرگبار" به روحیه دشمن توصیف کردند، بیانجامد. همچنین گزارش شده است که دانشمندان، طراحی یک سلاح شیمیایی موسوم به "نیشم بزن/ گازم بگیر" را در نظر داشتند که انبوه زنبورهای خشمگین یا موش‌های عصبانی را به سوی نیروهای دشمن جذب می‌کرد. ماده دیگری هم مورد توجه قرار داشت که پوست را به نحو تحمل‌ناپذیری در برابر تابش آفتاب حساس می‌کرد. در نسخه دیگری از این طرح، پژوهشگران تولید بمب "کی بود؟ کی بود؟ من نبودم" را در نظر داشتند که می‌توانست سربازان دشمن را به عارضه‌ای شبیه باد شکم دچار کند. البته بر اساس اسناد دولتی، ابزاری مانند سلاح "کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!" از سال 1334 مورد توجه تولیدکنندگان تسلیحات بوده است. با وجود این، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پایه و اساس چنین سلاحی، نقطه ضعفی دارد که آن را بی‌فایده می‌کند زیرا "مردم بسیاری از نقاط جهان، از آنجا که بوی مدفوع را به طور مداوم استنشاق می‌کنند، آن را قبیح نمی‌دانند. سروان دن مک سوینی، از مدیریت مشترک سلاح‌های غیرمرگبار در پنتاگون ادعا می‌کند که وزارت دفاع به معنای واقعی کلمه، صدها ایده برای چنین پروژه‌هایی دریافت داشته است اما "هیچکدام از سیستم‌هایی که در طرح سال 1374 تشریح شده بودند، ساخته نشده‌اند.

 

و خدا همه جا هست

موج مذهب در اینترنت

بیست روز پیش اولین کلیساى سه بعدى جهان در فضاى اینترنت افتتاح شد. این کلیسا که «کلیساى دیوانگان» (Church of fools) نام دارد، طراحى شده تا مردم بتوانند از پشت کامپیوترهایشان قدم به کلیسا بگذارند و با دیگران دعا بخوانند یا حتى به موعظه هاى یک اسقف انگلیکان گوش بسپارند.
تعداد بازدید کنندگان سایت هر روز به طور میانگین هشت تا ده هزار نفر است، اما یکشنبه گذشته، کلیساى مجازى شاهد حضور چهل و یک هزار کاربر بود که از نقاط مختلف جهان گردهم آمده بودند.
طراحان کلیساى دیوانگان جوانهاى متدیست انگلیسى هستند که در لندن فعالیت مى کنند. اسپانسر سایت هم کلیساى متدیست انگلیسى است که مى خواهد به هر شیوه اى شده جوانهاى جهان را به عبادت علاقه مند کند. رهبران متدیست ترجیح دادند طراحى و مدیریت کلیسا بر عهده جوانها باشد تا حال و هواى کلیسا، اندکى مدرن تر به نظر مى رسد. تنها عضو کهنسال این کلیسا، اسقفى است که موعظه مى کند.
استفن گودار، سردبیر سایت مى گوید: این سایت براى مردم زیر سى سال طراحى شده و بیشتر با سلیقه این گروه سازگارى دارد. براى ورود به کلیسا ابتدا باید در سایت log in کنى و نام خود را وارد دستگاه کنى. در مرحله بعد باید از میان شخصیتهاى کارتونى زن و مرد، چاق و لاغر، سفیدپوست و رنگین پوست یکى را انتخاب کنى. این شخصیتهاى کارتونى با چهره هاى متنوع طراحى شده اند تا کاربر بتواند بیشترین شباهت را میان خود و یکى از آنها احساس کند. بعد از آن کاربر مى تواند مثل بازیهاى کامپیوترى با آن شخصیت کارتونى وارد کلیسا شود و روى صندلیهاى چوبى بنشیند و مشغول دعا خواندن شود. مى توانید دستهاى خود را بالا بیاورید یا زانو بزنید.
کلیساى دیوانگان ۱۲ نگهبان داردکه مدام در سالن قدم مى زنند. این نگهبانها جوانهاى متدیستى هستند که حفظ نظم کلیسا را بر عهده دارند. اگر کسى در کلیسا شلوغ کند یا وسط مراسم دعا از این طرف به آن طرف برود یا روبروى محراب کلیسا بایستد، نگهبانها به سراغش مى آیند و با فشار یک دکمه او را از ساحت کلیسا / سایت کلیسا بیرون مى اندازند.
طرح کلیساى سه بعدى. براى ترویج عبادت میان جوانان مورد حمایت کلیساهاى انگلیس قرار گرفت. اصل اول کلیسا این بوده که عبادت باید تا حد ممکن براى جوانها قابل دسترس باشد و باید تمام موانع موجود میان کلیسا و جوانان را برطرف کرد.
«
تجربه نشان داده که جوانها به فعالیت این کلیسا علاقه مند شده اند، چرا که بیش از هر چیز جدید و متفاوت است و بوى کهنگى نمى دهد.»
البته همه جوانها به این کلیسا روى خوش نشان نداده اند. سه شنبه هفته پیش، چند شیطان پرست وارد کلیسا شدند و مراسم عبادى را به هم ریختند، سایت کلیسا یک بار هم هک شده!
این خبر آنقدر غیر قابل پیش بینى و جالب بود که در تایم لندن و CNN بازتاب پیدا کرد. تایم لندن نوشت: «شیطانهاى اینترنتى به کلیسا هجوم آوردند.» و CNN گفت: «آیا کلیساى اینترنتى مى تواند از عهده هکرهاى شیطان برآید.»
کلیساى دیوانگان چند قانون دارد که کاربران باید به آنها احترام بگذارند وگرنه از سایت اخراج مى شوند:
>
همه مى دانند که کلیساها از قدیم محلى براى صحبتهاى درگوشى بوده اند، اگر براى حرف زدن به کلیسا آمده اید، لطفاً به یک اتاق گپ (Chatroom) بروید.
>
مخالفان دعا، لطفاً دعواهایشان را داخل کلیسا نبرند.
>
راه رفتن در صحن کلیسا هنگام برقرارى مراسم دعا و موعظه ممنوع است. بعد از مراسم، کاربران مى توانند از ساختمان کلیسا بازدید کنند.
>
کلیساى دیوانگان، کلیسایى براى تمام فرقه هاى مسیحى است. پس لطفاً به آیین هاى دیگر عبادى احترام بگذارید.
سایت کلیساى دیوانگان تنها براى عبادت طراحى نشده. جوانان مسیحى مى توانند در این فضا با همدیگر آشنا شوند و با هم به گفت و گو بپردازند. علاوه بر این، مردم مى توانند کمکهاى مالى و صدقه هاى خود را به صندوقها کلیسا تحویل دهند (از طریق کارت اعتبارى).
کلیساى دیوانگان ظرفیت محدودى دارد. اگر کلیسا پر شده باشد، به شما اجازه ورود داده مى شود، اما مجبورید مثل یک روح میان آدمها و صندلیها بچرخید و از بغل دستى ها بخواهید براى آمرزش روح تان دعا بخوانند.

 

بازگشت فیلسوف انگلیسی به دنیای ایمان

24/9/83

یک فیلسوف سرشناس انگلیسی که سالیان سال، بی‌خدایی را ترویج و تبلیغ می‌کرد، در سن 81 سالگی اذعان کرد که پیشرفتهای علمی، ایمان به وجود خدا را در وی احیا کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «آنتونی فلو»، فیلسوف برجسته انگلیسی و استاد دانشگاه‌های لندن و آکسفورد که سالهای سال در «کینگز کالج» دانشگاه لندن و «سنت جان کالج» دانشگاه آکسفورد، آموزه‌هایی را در رد وجود خدا تدریس می‌کرد، در یک نوار ویدیویی با عنوان «آیا علم خدا را کشف کرده است» بر این نکته صحه گذارده که یافته‌های علمی جدید نشان می‌دهد، جهان، پیچیده‌تر از آن است که اندیشوران در گذشته تصور می‌کردند و چنین جهان پیچیده‌ای نمی‌تواند به خودی خود، پدید آمده باشد بلکه مخلوق موجودی بسیار هوشمند است.
فلو، در نوار ویدیویی خود در عین حال تأکید می‌کند، تصویری که او از خدای هوشمند و خالق عالم دارد با تصویری که ادیان رسمی از او ارائه می‌دهند، به کلی متفاوت است.
او همچنین به مسئله رستگاری اخروی آنگونه که در ادیان بیان می‌شود، باور ندارد.
فیلسوف انگلیسی که متجاوز از 50 سال در رد وجود خدا استدلال کرده، اکنون بر این باور است که نظریه تطور «داروین» و صورتهای بسط یافته جدید آن، نظریه‌های علمی در خور توجهی هستند اما نمی‌توانند همه جنبه‌های پیچیده واقعیت و از جمله منشأ حیات را تبیین کنند.
«فلو» که خود تأکید دارد، گرایش به ایمان، به نحو تدریجی و بر اثر تأمل و تدبر در یافته‌های علمی در خصوص جنبه‌های پیچیده واقعیت حاصل شده، به عنوان نمونه به تحقیقاتی که در خصوص مولکول «DNA» صورت گرفته، اشاره و استدلال می‌کند که پیچیدگی بیش از حد ترتیبات خاصی که این مولکول را برای شکل دادن به حیات مهیا می‌سازد، حکایت از آن دارد که موجودی هوشمند در این میانه تأثیرگذار بوده است.
نخستین نشانه از گرایش تازه فیلسوف انگلیسی هنگامی آشکار شد که وی در نامه‌ای به یک نشریه فلسفی به نام «فیلسوفی نو» در نقد رهیافتهای طبیعت‌گرایانه و مادی که وجود خدا را منکر هستند، متذکر شد، اکنون به نحو زاینده‌ای دشوار شده که بتوان یک نظریه طبیعت گرایانه (ناتورالیستیک) را درباره نحوه تطور نخستین ارگانیزمی که حیات را پدید آورد، صورت‌بندی کرد.
«آنتونی فلو» که در حال حاضر سرگرم نوشتن مقدمه‌ای بر چاپ تازه کتابش با عنوان «خدا و فلسفه» است، درباره رویکرد تازه‌اش خاطر نشان کرده است که همه زندگی من در پرتو این اصل سقراطی شکل گرفته که می‌گوید، «همواره از دلیل و بینه تبعیت کن».

منبع : سایت عیاران

عمر نوح

انسان می‌تواند هزار سال عمر کند

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۳/۱۲/۲۳

خارجی. علمی.

برخی دانشمندان ادعا می‌کنند انسان بزودی خواهد توانست تا هزار سال عمر کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی آنانوا، دکتر "آبوری دو گری" متخصص ژنتیک از دانشگاه کمبریج می‌گوید پیشرفت در تحقیقات سلول بنیادی می‌تواند به افزایش عمر انسان کمک کند.

به نوشته نشریه "دیلی میل" ، این کارشناس معتقد است انسانهایی که امروز در قید حیات هستند می‌توانند تا هزار سال زنده بمانند.

وی براین باور است که تا ۱۰سال دیگر موشهای آزمایشگاهی تولید خواهد شد که میانگین سن آنها دو برابر حد کنونی است و بعدها حدی برای آن نمی‌توان تعیین کرد.

زمانی که دانشمندان فرایند پیری را ۲۵سال به عقب بیاندازند از آنجایی که فرصت کافی برای رویارویی با مشکلات بعدی پیری خواهند داشت امکان طولانی‌تر شدن عمر انسان وجود دارد.

با این حال برخی دیگر از دانشمندان با نظر دکتر دو گری موافق نیستند و چنین امکانی را در حال حاضر با دانش امروزی رد می‌کنند.



مغز انسان «پدیده‌های غیر منتظره» را دوست دارد

مغز انسان «پدیده‌های غیر منتظره» را دوست دارد نتیجه یک گزارش تحقیقی حاکی از آن است که مغز انسان از وقایع شیرین، در صورت غیر منتظره بودن لذت دوچندان می‌برد. پژوهشگران با استفاده از اسکن‌های مغزی (ام.آر.آی) کشف کرده‌اند که نقطه‌ای در مغز انسان که به عنوان مرکز لذت در مغز شناخته می‌شود، هنگامی که در مقابل وقایع «غیرمترقبه» قرار می‌گیرد، واکنش به مراتب شدیدتری از خود نشان می‌دهد. محققان می‌گویند: نتیجه بدین معنی است که آن بخش از مغز که صرفاً در ارتباط با لذت است، برای وقایع غیرمنتظره، اهمیت زیادی قائل می‌شود. بنابراین مثلاً‌اگر برای تولد خود هدیه‌ای دریافت کنید، البته خوشایند است... اما اگر آن هدیه را بدون اینکه تولدتان باشد دریافت کنید، از آن به مراتب بیشتر لذت خواهید برد. محققان می‌گویند فعالیت در این نقطه، باعث ترشح شدیدتری دوپامین – ماده انتقال‌دهنده پیام‌های عصبی احساس لذت در مغز – می‌شود. پژوهشگران با یادآوری اینکه این نقطه در مغز، همان نقطه‌ای است که از تأثیر کوکایین و یا سایر مواد مخدر، متأثر می‌شود، امیدوارند که نتایج تحقیقاتشان اطلاعات جدیدی در مورد اعتیاد، و نحوه درمان آن، ارایه دهد. محققان در مورد اینکه مغز در مورد وقایع غیرمترقبه منفی چگونه واکنش نشان می‌دهد، توضیح نداده‌اند. البته باید اشاره کرد که محرک منفی در بخشی دیگر از مغز، مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفت. به عقیده محققان همان گونه که غیر منتظره بودن وقایع خوب، تأثیر مثبت را بیشتر می‌کند، وقایع ناگهانی ناگوار نیز، بد بودن آن را تشدید می‌کند.