و خدا همه جا هست

موج مذهب در اینترنت

بیست روز پیش اولین کلیساى سه بعدى جهان در فضاى اینترنت افتتاح شد. این کلیسا که «کلیساى دیوانگان» (Church of fools) نام دارد، طراحى شده تا مردم بتوانند از پشت کامپیوترهایشان قدم به کلیسا بگذارند و با دیگران دعا بخوانند یا حتى به موعظه هاى یک اسقف انگلیکان گوش بسپارند.
تعداد بازدید کنندگان سایت هر روز به طور میانگین هشت تا ده هزار نفر است، اما یکشنبه گذشته، کلیساى مجازى شاهد حضور چهل و یک هزار کاربر بود که از نقاط مختلف جهان گردهم آمده بودند.
طراحان کلیساى دیوانگان جوانهاى متدیست انگلیسى هستند که در لندن فعالیت مى کنند. اسپانسر سایت هم کلیساى متدیست انگلیسى است که مى خواهد به هر شیوه اى شده جوانهاى جهان را به عبادت علاقه مند کند. رهبران متدیست ترجیح دادند طراحى و مدیریت کلیسا بر عهده جوانها باشد تا حال و هواى کلیسا، اندکى مدرن تر به نظر مى رسد. تنها عضو کهنسال این کلیسا، اسقفى است که موعظه مى کند.
استفن گودار، سردبیر سایت مى گوید: این سایت براى مردم زیر سى سال طراحى شده و بیشتر با سلیقه این گروه سازگارى دارد. براى ورود به کلیسا ابتدا باید در سایت log in کنى و نام خود را وارد دستگاه کنى. در مرحله بعد باید از میان شخصیتهاى کارتونى زن و مرد، چاق و لاغر، سفیدپوست و رنگین پوست یکى را انتخاب کنى. این شخصیتهاى کارتونى با چهره هاى متنوع طراحى شده اند تا کاربر بتواند بیشترین شباهت را میان خود و یکى از آنها احساس کند. بعد از آن کاربر مى تواند مثل بازیهاى کامپیوترى با آن شخصیت کارتونى وارد کلیسا شود و روى صندلیهاى چوبى بنشیند و مشغول دعا خواندن شود. مى توانید دستهاى خود را بالا بیاورید یا زانو بزنید.
کلیساى دیوانگان ۱۲ نگهبان داردکه مدام در سالن قدم مى زنند. این نگهبانها جوانهاى متدیستى هستند که حفظ نظم کلیسا را بر عهده دارند. اگر کسى در کلیسا شلوغ کند یا وسط مراسم دعا از این طرف به آن طرف برود یا روبروى محراب کلیسا بایستد، نگهبانها به سراغش مى آیند و با فشار یک دکمه او را از ساحت کلیسا / سایت کلیسا بیرون مى اندازند.
طرح کلیساى سه بعدى. براى ترویج عبادت میان جوانان مورد حمایت کلیساهاى انگلیس قرار گرفت. اصل اول کلیسا این بوده که عبادت باید تا حد ممکن براى جوانها قابل دسترس باشد و باید تمام موانع موجود میان کلیسا و جوانان را برطرف کرد.
«
تجربه نشان داده که جوانها به فعالیت این کلیسا علاقه مند شده اند، چرا که بیش از هر چیز جدید و متفاوت است و بوى کهنگى نمى دهد.»
البته همه جوانها به این کلیسا روى خوش نشان نداده اند. سه شنبه هفته پیش، چند شیطان پرست وارد کلیسا شدند و مراسم عبادى را به هم ریختند، سایت کلیسا یک بار هم هک شده!
این خبر آنقدر غیر قابل پیش بینى و جالب بود که در تایم لندن و CNN بازتاب پیدا کرد. تایم لندن نوشت: «شیطانهاى اینترنتى به کلیسا هجوم آوردند.» و CNN گفت: «آیا کلیساى اینترنتى مى تواند از عهده هکرهاى شیطان برآید.»
کلیساى دیوانگان چند قانون دارد که کاربران باید به آنها احترام بگذارند وگرنه از سایت اخراج مى شوند:
>
همه مى دانند که کلیساها از قدیم محلى براى صحبتهاى درگوشى بوده اند، اگر براى حرف زدن به کلیسا آمده اید، لطفاً به یک اتاق گپ (Chatroom) بروید.
>
مخالفان دعا، لطفاً دعواهایشان را داخل کلیسا نبرند.
>
راه رفتن در صحن کلیسا هنگام برقرارى مراسم دعا و موعظه ممنوع است. بعد از مراسم، کاربران مى توانند از ساختمان کلیسا بازدید کنند.
>
کلیساى دیوانگان، کلیسایى براى تمام فرقه هاى مسیحى است. پس لطفاً به آیین هاى دیگر عبادى احترام بگذارید.
سایت کلیساى دیوانگان تنها براى عبادت طراحى نشده. جوانان مسیحى مى توانند در این فضا با همدیگر آشنا شوند و با هم به گفت و گو بپردازند. علاوه بر این، مردم مى توانند کمکهاى مالى و صدقه هاى خود را به صندوقها کلیسا تحویل دهند (از طریق کارت اعتبارى).
کلیساى دیوانگان ظرفیت محدودى دارد. اگر کلیسا پر شده باشد، به شما اجازه ورود داده مى شود، اما مجبورید مثل یک روح میان آدمها و صندلیها بچرخید و از بغل دستى ها بخواهید براى آمرزش روح تان دعا بخوانند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد